Kom hier dat ik u kus

9789044627282_frontTitel: Kom hier dat ik u kus
Auteur: Griet op de Beeck
ISBN: 9789044627282
Uitvoering: e-book

Beschrijving:
Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.

Persoonlijke mening:
De verschillende delen weerspiegelen een gedeelte van Mona’s leven. Het eerste deel start als Mona 8 jaar is en loopt tot en met ze 10 jaar is. In dit deel maak je kennis met Mona’s kindertijd. Ze maakt van alles mee, je wordt in haar denk-en leefwereld meegenomen.

Het tweede deel gaat verder met het leven van Mona als ze vierentwintig is. Haar persoonlijkheid heeft zich verder ontwikkelt. Haar eerste baan en relatie zijn aan de orde. De tijdsgeest wordt ook goed beschreven want op een bepaald moment komt een passage waar Mona munten in een telefooncel gooit om te kunnen telefoneren, waar je dan zoiets hebt van “Ah ja, in 1991 geen smartphones, maar wel openbare telefooncellen met Belgisch Frank”.

Het derde en laatste deel beschrijft Mona op haar vijfendertigste. Je vraagt je dikwijls af waar dat leuk lief kind gebleven is. Mona haar persoonlijkheid is nog verder gevormd. In dit deel is haar vader terminaal ziek.

Ik heb genoten van deze roman, zeker van het eerste deel waar Mona echt een heel lief leuk kind is. Haar humor en bezorgdheid om anderen is top. Mona maakt veel mee gedurende haar leven en dat vormt haar persoonlijkheid. Opgroeien in een disfunctioneel gezin heeft wel degelijk zijn invloed op de toekomst. Ik heb dikwijls gedacht van “Verdorie toch, hoe is het mogelijk, je verdient veel beter”.

Rating:
★★★★

Hebban Reading Challenge 2019 – XXL Checklist
De 6 Hebban Crew leden – Lees een favoriet boek van Daphne.

Daphne plaatste “Kom hier dat ik u kus” op nummer 10 in haar top 25. Dank je wel Daphne voor deze aanrader. Ik heb er echt van genoten en was wel onder de indruk van deze roman. Romans liggen ver buiten mijn comfortzone. Het was zelfs zo dat mijn trein reeds op bestemming aankwam toen ik het boek bijna uit had. Ik heb de laatste 3 bladzijden eerst nog op het perron gelezen voor ik naar huis stapte.

Overzicht pagina Hebban Reading Challenge 2019

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag